LB°24 Medverkande

Fathia Mohidin

Fathia Mohidin (f. 1985) är konstnär född och verksam i Stockholm.

Gymmets klassiska attribut – glansiga pilatesbollar, en gummidoftande matta – blir i Fathia Mohidins verk scenen för en reflektion över kroppar som rör sig tillsammans, i träning och i dans, från vardagsmotion till Detroits technokultur och de fabrikslokaler där den växt fram. Mohidin arbetar i en rad parallella medier och presenterar under Luleåbiennalen verket WAVE bestående av videon KIN och en omfattande ljudinstallation i sex kanaler. Träning och kroppslig rörelse tar plats i ett tvetydigt spänningsförhållande mellan kontroll och frihet genom frågan om varför och för vems skull som vissa kroppar förväntas vara starka.

Mohidin undersöker hur berättelser om det förflutna skapas och gör med okonventionella medel en egen intervention i historieskrivningen: genom lyssnandet som en unik och undervärderad sensorisk förmåga och med myten som hävstång för att bryta upp den gängse uppfattningen om vad som är verkligt och realistiskt. Om Detroit blivit en mytologisk plats i technons historia, säger det oss då något om hur vi kan använda myten som verktyg för att skapa en alternativ berättelse om oss själva?

Med Havremagasinets historiska koppling till bruket av hästars kroppar som transportmedel framträder gymmet i WAVE som en komplex plats där gränserna för det mänskliga osäkras. Både arbete och styrka är här öppna begrepp som kan anta en ny innebörd av den plats de får i en helhetsberättelse, och hos Mohidin förenas de i rörelse – med rytmens repetition som ett sätt för människan att försättas i ett på samma gång magiskt och maskinellt tillstånd.

Ljudverket är gjort i samarbete med Adele Kosman.

Fathia Mohidin (f. 1985) är konstnär född och verksam i Stockholm.
Adele Kosman (f. 1993) är kompositör och vokalist född och verksam i Stockholm.

KIN, 2020, HD Video, Fathia Mohidin. Luleåbiennalen 2020.

Verk

WAVE, 2020
6-kanalsljud, durkmönstrad gummimatta, gummidoft, pilatesbollar

KIN, 2020
HD Video

Plats

Havremagasinet, Boden
21.11–14.2