LB°24 — Medverkande
Cara Tolmie (f. 1984, Glasgow) är konstnär verksam i Stockholm. Tillsammans med Susanna Jablonski driver hon forskningsprojektet Gender of Sound.
Listening Curtain, 2019
Ull, sammet, nylon
Det stora tyget fungerar som mjuk och följsam arkitektur som kan skapa ett avgränsat rum för lyssnande på olika typer av platser. På den mörka sammeten är två tolkningar av pelare fastsydda samt revbenet från en av de äldsta kvinnliga urtidsmänniskorna – kallad Dinkinesh men i västvärlden känd som Lucy, namngiven efter Beatles låt Lucy in the Sky With Diamonds. I samarbete med Susanna Jablonski.
Crooning Inwardly, Gyrating Discreetly, 2020
Ljudverk
9 min
Ljudverket Crooning Inwardly, Gyrating Discreetly väver samman flera inspelningar av en röstövning som konstnären Cara Tolmie själv utvecklat och som hon kallar Internal Singing [Invändig sång]. Såväl som att utforska ljudandet i både in- och utandningen är övningen en själv-lindrande beröringstaktik som Tolmie utvecklat för att lindra symptom efter en hjärnskakning. Det är en synestesisk lyssningsövning som kännetecknas av cirkulära vokalljud, lätta rörelser och beröring som ämnar att förflytta rösten genom och mot andra delar av kroppen än munnen.
Det invändiga sjungandet vecklar ut sig på följande sätt: ”Jag koncentrerar mig på hur jag andas och tystar ned kroppen. Jag styr min uppmärksamhet mot min hud som nu är en spröd förbindelse mellan min kropps inre och dess yttre delar vilka kan beröras. Jag känner vilka platser min kropp ber om att få bli rörd på. Sakta höjer jag mina händer och låter dem dras mot dessa två platser på min kropp. Jag koncentrerar mig återigen på min andning och låter ett ljud yttras mycket långsamt, både på in- och utandningen. Jag föreställer mig att ljuden dras utifrån, runt och mellan de två punkterna var jag rör min kropp. Jag hör inte ljuden på förhand utan försöker att låta dem träda fram av egen vilja. Sedan spelar jag ljuden genom min kropp, jag manövrerar dem och utforskar dem genom lätta upprepade rörelser och både tilltagande och avtagande tryck vid beröringspunkterna. På så vis kan jag skicka vokalljuden in i min kropp till beröringspunkterna. Jag kan också skicka ljuden genom min hud till mina fingertoppar. I allt detta kan jag hitta nya vokalljud genom att föreställa mig att min röst rör sig mellan och genom de två punkterna, genomsyrade av mitt kött och blod, organ, nerver och celler.”
Cara Tolmie (f. 1984, Glasgow) är konstnär verksam i Stockholm. Tillsammans med Susanna Jablonski driver hon forskningsprojektet Gender of Sound.
Verk
Listening Curtain, 2019
Ull, sammet, nylon
Plats
Luleå konsthall
21.11–14.2
Verk
Crooning Inwardly, Gyrating Discreetly, 2020
Ljudverk
9 min
Plats
Luleå konsthall
21.11–14.2