LB°22 — Medverkande
ARKIVOlof Marsja (f. 1986 i Gällivare) är konstnär verksam i Göteborg.
Ur Olof Marsjas konstnärliga arbete framträder säregna gestalter såsom enfotingar, pälsbeklädda miniatyrer och flygande fän – som hämtade från en parallell verklighet. De är åskådare utan ögon i rummens hörn och vrår. Foten är en återkommande skulptural form i Marsjas kollektion, en slags tragikomisk gestalt som tycks ha blivit ensam lämnad kvar efter en omtumlande händelse. Samtidigt står den grundad i marken, befriad från den tunga kropp som den en gång bar på. Liddus fot består av skiffersten, ett band vävt av Marsjas mormor och ett band vävt av hans mamma, renhorn, soc-toffla, rostfritt stål, aluminium och körsbärsträ. Marsja använder sig av en assemblage-teknik där material med vitt skilda konnotationer ”gnuggar av sig på varandra”. Han kombinerar material som har en stark laddning knuten till den egna historien: renhorn, päls, skinn och vril med material som det inte finns en särskild koppling till eller ett ansvar inför. Renhornet blir en tå som rör sig mot en marmorfot ur en italiensk renässansskulptur, fast aldrig lika solid. Det fragmentariska blir istället ett självändamål och ett estetiskt medel vilket påvisar en rörelse. Saker och ting sätts samman för att senare falla isär och fogas ihop på nya sätt. Figurerna tycks ha en egen agens, som ställer frågan: vad händer om ni tänker på oss som levande? Om vi är oss själva nog?
Olof Marsja (f. 1986 i Gällivare) är konstnär verksam i Göteborg.
Verk
Unnákaš (den lille), 2018
Liddus fot, 2018
Fot II (Ellis högra), 2017
Utan titel (Fågel), 2018
Plats
Luleå konsthall
17.11.2018–17.2.2018