LB°20 Konstnärer

ARKIV

Alexandros Tzannis

Blue Black Layers Over the White Cities, 2016–18, Alexandros Tzannis. Luleåbiennalen 2018.

Alexandros Tzannis (f. 1979) är konstnär verksam i Aten.

Alexandros Tzannis majestätiska teckningar bygger rum. De inbjuder betraktaren att vandra in och emellan dem. Upphängda på stålkonstruktioner böjer sig pappret i en vågrörelse över ramverket. Motiven är abstrakta, tecknade rörelser i detaljerade skikt som vid en närmare granskning liknar kartor och topografiska bilder. Teckningarna är utförda med blå och svarta kulspetspennor och på sina ställen går pennans blödande stift så djupt ner i pappret att det skapar en relief. Verket ingår i serien Blue Black Layers Over the White Cities där Tzannis bl a har tecknat hemstaden Aten, dess känslomässiga, historiska och krisartade skikt som mörk- lägger platsen. I hans arbeten samspelar intresset för arkeologi och arkeologiska metoder, med dragningen mot mörka framtidsskildringar och science fiction-ikonografi. Tzannis verk uppförs ofta i form av iscensättningar. Funna föremål som skulle kunna återfinnas vid byggarbetsplatser eller industriella bakgårdar, skulpteras och tecknas in i tvetydiga tidsbilder. För biennalen har Tzannis utökat serien med ytterligare fyra teckningar. De är ritade med inspiration från Luleås stålindustri och fabrikernas resliga siluetter men också hans barndoms sommarlandskap – ön Serifos, där järnindustrin och gruvan bär på minnen av arbetarnas kamper, motstånd och fall. I teckningarna finns referenser till stålutvinningens färgschema: den grå metallen, den glödande röda färgen i tranformationen och den vita röken från nedkylningsprocessen.

Ett sjunde verk visas i lunchrestaurang Malmen på SSAB:s Stålverk i Luleå.

Alexandros Tzannis (f. 1979) är konstnär verksam i Aten.

Tack till SSAB och KKV Luleå.

Blue Black Layers Over the White Cities, 2016–18, Alexandros Tzannis. Luleåbiennalen 2018.

Verk

Blue Black Layers Over the White Cities, 2016–18
Delvis nyproducerat verk

Plats

Luleå konsthall
17.11.2018–17.2.2018